Klachten over IND
Klacht indienen
Wilt u een klacht indienen omdat de beslistermijn van uw aanvraag voorbij is? Dan kunt u de IND in gebreke stellen. Gebruik hiervoor dit formulier:
Hebt u een andere klacht? Dan kunt u die op 2 manieren indienen:
- Via het online klachtenformulier.
Wilt u dat iemand anders de klacht voor u indient? Gebruik dan dit machtigingsformulier: - Via de telefoon. Bel ons op +31 (0)88 043 0470.
Behandeling klacht
De behandeling van uw klacht bestaat uit de volgende stappen:
- De IND registreert uw klacht.
- U krijgt een ontvangstbevestiging met uitleg over de behandeling van uw klacht.
- Binnen 6 weken krijgt u antwoord op uw klacht.
Hoort uw klacht niet bij de IND? Dan sturen we uw klacht door naar de juiste organisatie. U krijgt een brief waarin staat naar welke organisatie we uw klacht hebben doorgestuurd.
Niet tevreden met antwoord op klacht
Bent u niet tevreden met het antwoord van de IND? Dan kunt u het volgende doen:
- Vraag de Nationale Ombudsman om een onderzoek naar uw klacht. Doe dit binnen 1 jaar nadat u het antwoord op uw klacht kreeg.
- Ga met uw klacht naar de Commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven van de Tweede Kamer. Of naar de Commissie voor de Verzoekschriften van de Eerste Kamer.
Test hieronder een atlas media-item
en
meer testen