Het V-nummer staat voor vreemdelingennummer. Iedere niet-Nederlandse persoon die een verblijfsvergunning aanvraagt, krijgt dit nummer. Het nummer staat op de brieven van de IND. En staat op de achterkant van de verblijfsvergunning.
Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u 5 voorbeeldvragen.
Kies een onderwerp
Veelgestelde vragen
-
Wat is het V-nummer?
-
Hoe ver is de IND met mijn aanvraag?
De IND kan niets zeggen over de stand van zaken zolang er nog geen beslissing is genomen op uw aanvraag. Meestal geldt er een (wettelijke) beslistermijn. De IND mag die gehele termijn gebruiken om uw aanvraag te behandelen. Test.
Volg uw aanvraag in Mijn IND.
Hebt u geen DigiD? En is uw beslistermijn verlopen? Bel dan met de IND.
Hebt u asiel aangevraagd en wacht u op een beslissing? Meer informatie over de afhandeling van asielaanvragen leest u op Asiel: laatste ontwikkelingen.
-
Hoe kan ik de medewerker bereiken die mijn aanvraag behandelt?
Als u informatie wilt over uw aanvraag (voorwaarden, benodigde documenten, beslistermijn, vragen over correspondentie) raden wij u eerst aan om onze website te raadplegen. Als u aanvullende vragen hebt, belt u ons algemene informatienummer 0880 - 430 430 (lokaal tarief, ma-vr van 9:00 tot 17:00).
Hebt u een brief ontvangen van de medewerker die uw aanvraag behandelt? Dan kunt u met specifieke vragen over uw lopende procedure direct contact opnemen met deze medewerker. Bijvoorbeeld wanneer u bepaalde documenten niet tijdig kunt inleveren.
U vindt het telefoonnummer van de behandelend medewerker in deze brieven onder het kopje ‘Contactpersoon’.
-
Heeft de IND mijn aanvraag ontvangen?
Als u een aanvraag naar de IND hebt gestuurd, dan krijgt u een ontvangstbevestiging thuisgestuurd. In Mijn IND kunt u uw aanvraag volgen. Heeft uw aanvraag de status 'ontvangen'? Dan heeft de IND uw aanvraag ontvangen.
Een online ingediende aanvraag is meestal binnen een paar minuten zichtbaar. Is uw online aanvraag niet na een paar minuten zichtbaar? Dan is er iets aan de hand. Bel niet meteen met de IND. Een van onze medewerkers kijkt naar de aanvraag. Na maximaal 5 dagen is de aanvraag dan wel zichtbaar in Mijn IND. Bij een schriftelijke aanvraag duurt het ongeveer 10 dagen voordat de aanvraag verwerkt en zichtbaar is.
-
Ik wil betalen voor de aanvraag. Welk betalingskenmerk moet ik gebruiken?
U kunt het betalingskenmerk uit de brief opvragen bij de IND. Dit kan alleen telefonisch. Bel hiervoor + 31 (0)88 - 043 0430 (normaal tarief).
-
Kan ik de kosten van de aanvraag in termijnen betalen?
Nee, dit is niet mogelijk. Uw aanvraag wordt namelijk pas behandeld als u de volledige kosten van de aanvraag hebt betaald.
-
Kan ik in Nederland wonen en werken als ik een verblijfsvergunning heb in een ander EU-land?
Als u een verblijfsvergunning voor een ander EU-land hebt, mag u niet automatisch ook in Nederland wonen en werken.
Met een verblijfsvergunning van een ander EU-land mag u Nederland zonder visum inreizen en maximaal 90 dagen blijven. Wilt u langer dan 90 dagen in Nederland blijven? Dan moet u een Nederlandse verblijfsvergunning aanvragen en soms ook een inreisvisum (mvv).
Wilt u ook werken in Nederland? Dan hebt u soms ook een tewerkstellingsvergunning (TWV) nodig. Een TWV moet door uw werkgever worden aangevraagd.
-
Kan ik de kosten van de aanvraag betalen van een buitenlandse rekening?
Ja, dit is mogelijk. U kunt vanuit uw rekening in het buitenland leges overmaken naar de rekening van de IND.
-
Mag ik tijdens de mvv aanvraag naar Nederland komen?
Het doel van de mvv is dat de IND kan toetsen of u aan alle voorwaarden voldoet vóór u naar Nederland komt. Daarom is het niet wenselijk en raadt de IND u af om in Nederland te zijn tijdens de procedure.
Hebt u aantoonbaar dringende redenen om in Nederland te zijn tijdens de procedure? Meld dit dan vooraf bij de IND.
Komt u tijdens de mvv-procedure naar Nederland? Dan doet u dit op eigen verantwoordelijkheid. U moet ook altijd de mvv ophalen bij de Nederlandse ambassade in het land van herkomst of land van bestendig verblijf.
Land van bestendig verblijf
Een land van bestendig verblijf is een land (anders dan het land van herkomst) waar u langer dan 3 maanden rechtmatig mag zijn. Dit betekent dat u daar een geldige verblijfsvergunning hebt. Of u bent in afwachting van een verblijfsaanvraag. Bent u in een land in uw vrije termijn? Of met een visum kort verblijf (max. 3 maanden)? Dan is dit geen bestendig verblijf.
-
Mijn aanvraag is afgewezen. Kan ik de kosten van de aanvraag terugkrijgen?
Nee, dat is niet mogelijk. De kosten zijn betaald voor het beoordelen van de aanvraag.
-
Kan ik in andere Schengenlidstaten werken met een Nederlandse verblijfsvergunning?
Nee. Met een Nederlandse verblijfsvergunning mag u Nederland in- en uitreizen en reizen door het Schengengebied. Maar een Nederlandse verblijfsvergunning geeft u niet het recht om te werken in andere landen. Wilt u in een ander land werken? Vraag dan in dat andere land een verblijfsvergunning en/of werkvergunning aan.